? ??????????????Time For Love? ????? ?? ???Rating: 4.3 (88 Ratings)??29 Grabs Today. 30163 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Spring? ????? ?? ???Rating: 4.7 (17 Ratings)??27 Grabs Today. 16838 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Digital Disto BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, June 16, 2009

AMALAN SURAH-SURAH PILIHAN

SURAH AL-FATIHAH

FADHILAT
Mendapat pahala seperti membaca sepertiga
Memohon sesuatu hajat yg baik kpd Allah swt,baca 41 kali setiap hari,waktunya di antara solat sunat subuh dan solat fardhu subuh.

SURAH AL-KAHFI

FADHILAT
Sesiapa yang menghafaz 10 ayat daripada permulaan surah Al-Kahfi,maka akan terhindar daripada fitnah Al-Dajjal
Sesiapa membaca awal dan surah Al-Kahfi,maka jadilah baginya cahaya drpd kepala hingga kakinya dan keseluruhannya.maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.
Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari jumaat,maka bersinarlah cahaya drpd bawah kakinya hingga ke langit.Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua jumaat.


SURAH AL-SAJDAH

FADHILAT
Adalah nabi SAW tidak tidur sehingga dibaca surah As-Sajdah dan Al-Mulk.


SURAH YASIIN

FADHILAT
Sesiapa yang membaca Yaasiin pada waktu malam,maka akan diampun keesokkannya.Dan sesiapa yang membaca “Haamim Al-Dukhan” nescaya akan diampunkan baginya esoknya.
Sesiapa yang membca Yaasiin pada waktu malam untuk mendapat keredhaanNya,maka akan diberi keampunan baginya.
Apabila dibaca Yaasiin ke atas mayat,maka diringankan Allah baginya (sakaratulmaut)


SURAH AL-DUKHAN

FADHILAT
Sesiapa yang membaca surah “Haamim Al-Dukhan” pada waktu malam,maka esoknya tujuh puluh ribu malaikat akan meminta ampun baginya.



SURAH AL-WAQIAH

FADHILAT
Sesiapa yang membaca surah Al-Waqiah,tidak akan jadi miskin selama-lamanya.
Daripada Ibnu Abbas r.a berkata,Abu Bakar Al-Siddiq berkata: Wahai Rasulullah,sesungguhnya tuan berambut putih(kelihatan tua).Maka Nabi SAW bersabda,”saya berambut putih kerana surah-surah Hud, Al-Waqiah, Al-Mursalat, Amma Yatasaalun dan Iza Syamsu kuwwirat.


SURAH AL-MULK

FADHILAT
Dari Anas Ibnu Malik berkata: Nabi SAW telah bersbda: “Sesunggunhnya seorang lelaki yang sebelum kamu telah meninggal dunia dan tidak ada bersamanya sedikitpun daripada kitab Allah kecuali “Tabarakal Lazi”.Maka apabila ddimasukkan ke dalam lubang kubur,datanglah kepadanya melaikat.Maka surah itu telah menahan wajahnya dan malaikat berkata pada surah itu.”sesungguhnya kamu daripada kitab Allah,sesungguhnya saya tidak boleh menyusahkan kamu dan kepada dia,dan kepada saya kemudharatn atau kemanfaatanSesungguhnya jika kamu mahu memberi manfaat
Kepada dia(si mati),jadi pergilah menemui Allah SWT dan mintalah shafaat daripadaNya.Maka surah itu pun menemui Allah SWt.Dan berkata:”Wahai Tuhanku,Si fulan ini(simati),dia pilih saya dlam kitbmu dan pelajari saya dan dia membaca saya,bolehkah wahai Allah,Engkau membakarnya dan menyeksanya walhal saya di dalam dadanya.Maka jika Engkau ingin bebbuat demikian,jadipadamlah saya dari kitabmu.Dan Allah berfirman: “Aku nampak kamu marah.” Dia menjawab(surah) : “sesungguhnya saya marah.Allah SWT telah berfirman: “Pergilah sesungguhnya aku memberi dia kepada kamu dan kamu menjadi syafaat keatasnya.”


ASMA UL-HUSNA

FADHILAT
Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama.sesiapa yang menghafalnya akan dimasukkan ke dalan syurga dan sabda beliau lagi sesiapa yang dalam duka dan rungsing lalu berdoa seperti di atas maka Allah SWT akan menghapus duka dan rungsing dan digantikan dengan kegembiraan.

DOA ASMAUL HUSNA
Ya Allah,sesungguhnya aku hambamu dan anak hambamu dan anak hamba perempuanmu,uburku dalam gemggamanmu.Perintahmu telah lau atas diriku dan Engkau maha adil dalam Qada’Mu
Saya memohon kepadaMu dengan segala namaMu yang untuk engkau berikan atau Engkau turunkan didalam kitabMu atau Engkau mengajar sesiapa makhlukMu atau Engkau yang sembunyikan ilmu Ghaib dalam pengetahuanmu disisiMu supaya jadikan Quran penyejuk hatiku dan penerang dadaku serta menghapuskan duka dalam diriku.


DOA ISTIKHARAH

“Ya Allah,sesungguhnya aku meminta petunjuk yang baik dari Mu dengan ilmuMu,aku minta kekuatan dariMu dengan kekuatanMu.Aku meminta dariMu kelebihanMu yang banyak,maka sesungguhnya Engkau berkuasa,aku tidak berkuasa,Engkau mengetahui dan Engkaulah yang paling mengetahui perkara-perkara Ghaib.Ya Allah,jika engkau mengetahui bahawa perkara ini baik untukku pada agamaku,duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka tentukannya untukku dan permudahkannya kepadaku,jika kamu mengetahui bahawa perkara ini tidak baik untukku pada agamaku dan duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datag,maka elakkannya dariku dan elakkan diriku darinya,tentukanlah kebaikan untukku dimana sahaja aku berada.Sesungguhnya Engkau berkuasa di atas segala sesuatu.”

0 comments: