? ??????????????Time For Love? ????? ?? ???Rating: 4.3 (88 Ratings)??29 Grabs Today. 30163 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Spring? ????? ?? ???Rating: 4.7 (17 Ratings)??27 Grabs Today. 16838 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Digital Disto BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, October 7, 2009

:: menggapai kebahagiaan ::

Suatu ketika, di tepian telaga kelihatan seorg pemuda sedg duduk termenung.Tatapan matanya kosong, menatap hamparan air di depannya. Seluruh penjuru mata angin tlh di laluinya, namun tdk ada satupun titik yg mmbuatnya puas. Kekosongan makin senyap, sampai ada suara yg menyapanya.
"Sedang apa kau di sini wahai anak muda?" tanya seseorg. Rupanya ada seorg lelaki tua.
"Apa yg kau risaukan..?" Anak muda itu menoleh ke samping,
"Aku lelah Pak Tua. Tlh berbatu-batu jarak yg ku tempuh utk mncari kebhgiaan,namun tak jg ku temukn rasa itu dlm diriku. Aku tlh brlari melalui gunung & lembah, tp tdk ada tnda kebahgiaan yg hadir dlm diriku.Ke mana kah aku harus mencarinya? Bilakah akan ku temukan rasa itu?"Lelaki tua itu ddk semakin dekat, mndngarkn dngn penuh prhatian. Dipndgnya wajah lelah di depannya.Lalu,dia mulai brkata,
"Di dpn sana,ada sebuah taman. Jika kamu ingin jawapan dr prtanyaan mu,tangkaplah seekor kupu-kupu buatku. Mereka berpandangan.
"Ya... tangkplah seekor kupu-kupu buatku dengan tanganmu" Pak Tua mengulangi kalimahnya lagi.Perlahan.... pemuda itu bangkit. Lgkahnya menuju satu arah, taman. Tdk berapa lama, ditemuinya taman itu. Taman yg semarak dngn pohon &bunga-bunga yang sedang mekar. Maka tidak hairanlah, banyak kupu-kupu yg berterbangan di sana. Dari kejauhan Pak Tua melihat, memperhatikan tingkah yg diperbuat pemuda yang sedg gelisah itu.Anak muda itu mulai bergerak. Dengan mengendap - ngendap, ditujunyasebuah sasaran. Perlahan. Namun, Hap! sasaran itu luput. Dikejarnya kupu-kupu itu ke arah lain. Dia tdk ingin kehilangan buruan. Namun lagi-lagi gagal. Hap!. Dia gagal. Dia mulai berlari tak beraturan.Diterjangnya sana-sini. Dirempuhnya rerumputan & tnamn utk mendptkn kupu2 itu.Diterobosnya semak & perdu di sana.Gerakannya semakin liar. Adegan itu terus berlangsung, namun blm ada satu kupu-kupu yg dpt ditangkap. Si pemuda mulai kelelahan. Nafasnya semakin kencang, dadanya bergerak naik-turun dngn cepat. Sampai akhirnya ada teriakan,
"Hentikan dulu anak muda. Istirehatlah."Tampak Pak Tua yang berjalan perlahan. Ada sekumpulan kupu-kupuyg berterbangan di sisi kanan dan kiri Pak Tua. Mereka terbang berkeliling sesekali hinggap di tubuh tua itu."Begitukah caramu mengejar kebahagiaan? Berlari & menerjang? Merempuh-rempuh tak tentu arah, menerobos tanpa peduli apa yg kau rosak?"Pak Tua menatap pemuda itu.
"Nak, mencari kebahagiaan itu seperti menangkap kupu-kupu. Semakin kau terjang, semakin ia akan menghindar. Semakin kau buru, semakin pula ia pergi dari dirimu. Namun, tangkaplah kupu-kupu itu dalam hatimu. Kerana kebahagiaan itu bukan benda yang dapat kau genggam, atau sesuatu yang dapat kau simpan. Carilah kebahagiaan itu dalam hatimu. Telusuri rasa itu dlm kalbumu. Ia tak akan lari ke mana2.Bahkan, tanpa kau sedari kebahagiaan itu sering datang sendiri."Pak Tua mengangkat tangannya. Hap, tiba-tiba, tampak seekor kupu - kupu yang hinggap di hujung jari. Terlihat kepak2 sayap kupu-kupu itu,memancarkan keindahan ciptaan Tuhan.Pesonanya begitu mengkagumkan, kelopak sayap yang mengalun perlahan, layaknya kebahagiaan yang hadir dalam hati.Warnanya begitu indah, seindah kebhgiaan bg mereka yg mampu menyelaminya.
"Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tmbhkanlah ilmuku & luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku & mudahkanlah urusanku""Seandainya engkau menyampaikan keburukan saudaramu, Jika itu benar,maka bererti kamu sudah membuka aib saudara



Buat tatapan diriku dan semua......
Kalau kamu letakkan pedang yang terhunus di leherku,sewaktu aku menyampaikan perintah Allah dan Rasulnya,aku akan terus berbicara,sekalipun pedangmu itu aakan memutuskan leherku.-Abi Zar Al Gifary-
Sejahat-jahat Dusta Iaitu Apabila Seseorang Mengaku Kedua Matanya Melihat Apa Yang Tidak Di Lihatnya" - Riwayat Bukhari
Jika berada di antara 2 hal yg buruk jgn pilih keduanya dan jika berada di antara 2 hal yg baik pilih keduanya - Ali Syari`ati
Barang Siapa Memaafkan Ketika Ia Berkuasa Membalasnya Nescaya Allah Memaafkannya Pada Hari Kiamat" - Riwayat At-Tabrani
Barangsiapa yg byk perkataanya,nescaya banyaklah silapnya, barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiap yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya. (Riwayat Abu Naim)
Jangan bertengkar perihal yg remeh, kerana walaupun menang kita tak dapat keuntungan..(Aboebakar Atjeh)
Syukur itu melihat yang memberi nikmat, bukan melihat nikmatNya...."Pencinta dunia menangis kerana dunia yang hilang.Perindu akhirat menangis kerana dunia yang datang.Dari mata yang mengintai setiap kemewahan yang mulus penuh rakus,mengalirlah air mata kecewa kegagalan. Dari mata yang redup merenung Hari Akhirat yang dirasakan dekat, mengalirkan air mata insaf mengharap.."Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubatTakutlah kamu sekalian terhadap kezaliman kerana sesungguhnya kezaliman itu merupakan kegelapan pada hari kiamat.Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya ,lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuaannya ,kemanjaannya,serta kemampuannya mengoncang iman mereka. Tetapi lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya ,peribadinya dan ad-dinnya. Lelaki yang baik tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut menberi kesempatan pada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang warak juga tak mahu bermain cinta sebabnya dia tahu apa matlamat dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita yakni perkahwinan.every man die but not every man really live.Hati yg tenang mengingati Allah ialah hati yg tiada tung untuk menangisi kelukaan yg dihiris manusia.Janganlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya JIKA kamu org2 yg beriman.-al-imran-139.
Seperti halnya setiap helai benang emas itu berharga begitulah minit dari waktu kita -imam al-Ghazali.Rupa paras bukan tanda kejujuran utk dinilaikan, sebaliknya pandanglah hati kerana dari hati datangnya keikhlasan.tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yg berdosa yg tidk mempunyai masa depan.ikhlaslah menjadi driri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan.kekayaan bukan lah satu dosa dan kecantikan bukan lah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memilih kedua2nya maka jgnlah anda lupa pada yg Maha Berkuasa.'org yg bergaul dengan manusia kemudia dia bersabar atas caciannya maka baginya lebih besar pahalanya dibandingkan dengan mereka yg tidak bergaul dgn manusia lainnya dan tidak sabar atas cacian yg menimpa' (riwayat muslim)

0 comments: